Pomáhá reklama zvýšit prodej nebo jde o vyhozené peníze – 1. díl

13.04.2015 12:19

Většina podnikatelů se domnívá, že pracovníci reklamních společností snad mají nějaký esoterický vzorec pomocí něhož dokáží hypnotizovat lidi, kteří čtou časopisy nebo sledují televizi.

Disponují lidé z reklamek skutečně nějakou nadlidskou moudrostí a vyznají se v psychologii člověka, která jde až za hranice nás obyčejných smrtelníků?

Prakticky vzato, spousta podnikatelů prostě předpokládá, že většina reklamních společností umí nějak magicky zařídit, aby na základě jejich reklamy začali zákazníci více nakupovat vaše produkty nebo služby. Jak málo pravdy na tom však je.

Největší lež o reklamě

I když existuje několik málo kvalitních agentur, které přesně ví, co je pravou podstatou marketingu, stále ještě existuje většina reklamek, které se vědomě vyhýbají tomu, aby mohla být jejich práce jakkoliv měřena.
Špatné reklamní agentury lživě informují své klienty podobným sdělením: "Reklama se nedá měřit ani kvantifikovat ani spočítat, bylo by to velmi zavádějící. Cílem reklamy je budování značky. To znamená umístit jméno vaší firmy, logo, slogan atd. pokud možno všude, nejlépe však tam, kde se soustřeďuje vaše cílová skupina zákazníků, aby měli možnost se o vás dozvědět a vyslechnout si váš vzkaz.“

Další vyhozené peníze

A majitel firmy, který si takovou reklamu objedná a zaplatí, pak nemá žádné ponětí o tom, zda tato reklama opravdu funguje, nebo jestli jsou to jen vyhozené peníze.

Když se ptám majitelů firem, kteří si platí reklamu v časopisech nebo v rádiu, kolik jim to přivedlo zákazníků nebo objednávek, tak slyším často, že nic nebo tak max. 2 objednávky.

Takže pokud uvidíte reklamu v časopise nebo na billboardu s nějakým bizarním obrázkem a s nic neříkajícím tupým sloganem či krátkou vágní zprávou o tom, jak budete v pohodě, když si tento produkt koupíte, nenechte se zmást, že taková reklama pronikne hluboko do mysli lidí, protože to nemusí fungovat vůbec.

Být vidět či slyšet je sice hezká věc, ale k čemu je vaší firmě taková reklama, o které vůbec nevíte co vám přinesla a v konečném součtu stejně zjistíte, že se prodeje vašich produktů nikterak nezvyšují. Pod tím si jen stěží můžeme představit nějaké budování značky.

-- Radovan Bečák

Radovan Bečák je nezávislým marketingovým konzultantem se zaměřením na netradiční a vysoce účinné formy marketingu. Je autorem e-knihy o tvorbě marketingového plánu, řady odborných článků a video-programu zaměřeného na vybudování úspěšné firmy.